Follow my blog with Bloglovin

Linda

Fjärde gången gillt

 

Jag har missat skolan tre onsdagar i rad! Första onsdagen var det en röd dag, veckan därpå, onsdag, var jag dålig, sen den tredje veckan, onsdag, var det en röd dag igen. Amen, lägg av, tänkte jag! Jag som brukar ha jättesvårt att återvända till skola, jobb eller varsomhelst om jag har varit borta för länge. Det gjorde att jag började känna av den där bekanta och sköna känslan av att det blir så mycket enklare att bara stanna hemma.

 

Men då blir det den fjärde onsdagen jag är borta från skolan och började skämmas. Jag fick verkligen tvinga mig själv att tänka positiv och funderade på vad jag får ut av detta, om jag går till skolan.

 
  • Jag får vara social.

  • Jag får skratta.

  • Jag får hjälp med mina uppgifter.

  • Jag får känna mig "normal", bara en elev i skolan.

 

Det hjälpte, jag kom iväg. På vägen till skolan hann jag med bibliotek och en promenad på 3 km. På väg hem blev det mataffär och odlingslådan. Nu sitter jag i soffan och känner mig lugn och nöjd.

 

Punkterna får bli min nya ramsa inför varje onsdag.

 

Hur gör ni för att peppa iväg er till skola/jobb eller annat?


#1 - Elin

Har också svårt för att komma iväg till jobbet även om jag inte börjar så himla tidigt på dagarna. Får alltid ångest. Men säger till mig själv att jag måste. Jag trivs med vissa uppgifter jag gör men inte alla. Låter inte jättelyckat men man får helt enkelt längta tills man är hemma igen. På att om jag sliter nu några timmar kan jag sitta & slöa i soffan eller göra va jag vill. Man bör tänka så men jag har jättesvårt för det.

#2 - Michaela

Vilket härligt sätt att peppa sig själv på. Det ska jag verkligen ha i åtanke 🙂

#3 - Sarah

Själv tycker jag att det är jätteskönt med korta veckor :) Jag behöver aldrig peppa mig för att komma iväg men bra om du har lite tips som andra kan ta del av :)

#4 - Moa Larsson

Håller med om att det blir svårare och svårare att ta sig iväg när man väl har varit borta ett tag. Men tänk positivt, du har ju egentligen bara varit borta en gång som varit "självförvållad" och då var du ju sjuk så det räknas inte det heller. Så glad över att du kan hitta punkter och saker som peppar dig och att du tog dig iväg!

#5 - Mirre

Skönt att det kändes bra och härligt att du peppar dig själv

#6 - Anonym

Känner igen de där så väl! Hoppas de löser sig och att du kommer igång nu. Du klarar det.

#7 - nouw.com/sannaevelyne

Så duktig du är som bröt ditt mönster och kom iväg :) ibland är det inte lätt att peppa sig själv...

#8 - TwinMom.se

Vad skönt att du kom iväg ändå! Det känns så ju bra efteråt!

#9 - Jennysvardag

Så bra att du kom iväg även fast du inte kände för det. Verkligen bra peppning som du har satt upp. Jag behöver inte peppa mig för att komma i väg till jobbet

#10 - Snabela

Jag kommer typ bara iväg till jobbet, sticker dit för att jag måste. Jag tvingar mig dit, för om jag är hemma så mår jag bara sämre för att då kan jag tänka efter.

#11 - Amanda

Jag känner igen det där, jag tycker också att det blir väldigt skönt när man får vara hemma och inte behöver gå iväg. Låter ändå som du fick en del gjort, vilket brukar vara väldigt skönt efteråt :)

#12 - Hanna Karlsson

Vad bra att du kom iväg. Vissa dagar vill jag verkligen stanna hemma från jobbet. Det som då peppar mig är att ekonomin går i kras om jag skulle stanna hemma. Sen också brukar jag tänka att en dag går fort och jag är snart hemma igen.

#13 - Pärla

Vilken smart grej. Känner igen mig att det blir svårare ju längre tiden går. Jag brukar också försöka peppa mig vad det kommer ge mig.

#14 - Sara

Men va bra att du tog dig iväg och att du fick med både "långpromenad" och biblioteket på köpet :) Jag känner igen mig i det där och får nästan tvinga mig själv för att komma iväg. Nu ska jag börja jobba vecka 27 och jag försöker peppa redan nu för att det ska bli så bra som möjligt då.

#15 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Så himla bra att lista punkter så om vad man får ut av att gå iväg :) Skönt att du kom iväg.

#16 - Kamilla

Vad bra att du kom iväg även om det tog emot. Det brukar komma en skön känsla när man tagit sig över något som inte känts så lockande. Vad odlar du i din låda?

#17 - Johanna

Har också svårt att komma tillbaka när man vart borta från skolan ! Fast det är skönt med korta veckor absolut men det blir jobbigare att komma tillbaka ;D

#18 - Sandra

Jag har ju alltid haft världens bästa jobb så för mig har det alltid varit ganska lätt 😍 det är nu när jag är sjukskriven som det är svårare däremot att komma iväg på olika saker 😒

#19 - Katja

Vad bra att du kom iväg!! Det gör att man känner sig bättre med sig själv när man utmanar sig!!