Follow my blog with Bloglovin

Linda

Jag lämnar ekorrhjulet

När fyrabarnsmamman och gymnasieläraren Åsa Axelsson går in i väggen har hon inget val: hon måste tänka om. Slut på slänga och slösa. Slut på obegränsat med mjölk och evighetsduschar för barnen. Grönsaksodling istället för greklandsresa.

Men det som börjar i ekonomisk nödvändighet blir snart en livsstil ? och en tillvaro i balans. Livet är roligare, friskare och rikare än på länge. Märkligt nog råder balans även på bankkontot. Lönearbetet och stressen visar sig ha skapat utgifter.

En fråga väcks: Varför sliter vi ut oss, borde vi inte försöka leva annorlunda?
Texten lånade jag från Bokus.
 
Jag gillar den här boken. Jag blir sugen på att göra samma sak själv och räkna ut hur mycket pengar som går åt till mjölk. 
 
Vi har nu en odlingslåda så jag hoppas vi sparar lite pengar men jag tror inte det blir så många kronor. Men jag ska försöka komma ihåg att räkna lite på det när och om vi kan skörda något. 
 
Det som jag tycker var mest intressant att läsa om var henne utmattningssyndrom och hur mycket bättre hon mådde när hon började med sitt projekt. 
 
Läs den tycker jag:). 
 

 

#1 - Jennysvardag

Den boken låter väldigt intressant. Man sparar verkligen in en hel del när man odlar själv. Jag tror verkligen att man mår bättre bär man har något projekt :)

#2 - Kamilla

Jag har också läst den boken. När jag blev sjuk andra gången i utmattningssyndrom tok läste jag allt och lite till. Åsa har gjort en spännande förändringsresa verkligen.

#3 - Pärla

Åh det låter som en super intressant bok. Ska spana in den, tack för tipset.

#4 - Michaela

Våran granne odlar väldigt mkt, sen har hon getter och höns. Där har hon ju ägg samt get mjölk. Suveränt 🙂

#5 - charlottelinden.se

Åh, det låter jätteintressant! Skulle också vilja läsa denna boken :)

#6 - www.nouw.com/sannaevelyne

Åh så kul med boktips :) denna har jag inte hört om men blir nog att läsa framöver :)

#7 - Moa Larsson

Åh! Jag letar alltid efter nya böcker att addera till min lista. Den här låter fantastisk. Såg att den fanns på StoryTel och att den till och med kommer som ljudbok sista maj. Så den har jag sparat i min bokhylla nu. TACK!

#8 - Sandra

Den boken måste jag ta och läsa. Låter ju super intressant 🙂

#9 - Jenny

Åh... intressant!
Jag har funderat många gånger om man verkigen måste ingå o det här galna ekorrhjulet som snurrar på i en sjuk takt utan att man hinner med att ens känna eller reflektera.
Så skönt det hade varit om man kunde leva utan att jaga pengar och prylar. Leva på det man odlar och kanske även sälja så man kan betala för sin el och vatten (sånt man kanske måste ha för att trivas någorlunda).

#10 - Sara Stödberg

Den boken låter superintressant, tack för tipset. Odling är för övrigt väldigt rogivande har jag insett, även på en liten balkong som den vi har.

#11 - Sarah

Har inte hört talas om den boken :P Roligt att odla lite eget :)

#12 - Amanda

Har aldrig hört om denna författare men hon kan nog inspirera flera kan jag tänka mig. Många av oss är ju stressade idag :)

#13 - Amanda

Har inte hört tala som den boken alls men kul med bok tipps☺️

#14 - Marie Karlsson

Oh vilken ärlig och sann bok det där verkar vara

#15 - Michelle

Tack för tipset :) läser inte så mkt böcker nu ngn det var bra att du tipsade om den

#16 - Sofia

jag har tyvärr för sårt läsa vanliga vuxenböcker men boken lät intressant. jag brukar gå på lätt lästa avd då jag har extra svårt och tappar intresset lätt med att läsa

#17 - Snabela

Låter som en intressant bok där man kan lära sig både ett och annat. Många som nog slösar mycket på onödiga saker.

#18 - Sara

Den boken lät faktiskt som något jag skulle kunna tänka mig att läsa eftersom jag säkert kunde lära mig ett och annat nu när jag flyttat till lägenhet med mina kids. Kul med boktips!

#19 - Marie

Ohh intressan bok att läsa kan jag tro inspirerande då man får följa hennes rsesa